مقالات

ایجاد شده توسط : kambod-m در 1396/9/14 15:30:41


نطق پیش از دستور زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه، شورای اسلامی شهر تهران
نطق عضو هیئت رئیسه، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران

به نام خداوند جان و خرد

خداوندی که لطفش همیشگی و مهرش پردوام

خدایی که فرصت خدمت به ما عطا کرده تا امکانی در جهت رشد وتوسعه برای کلانشهر تهران فراهم آوریم

شهروندان گرانقدر

حضار محترم

اصحاب رسانه عزیز

همکاران گرانمایه

سلام بر شما

میلاد پیامبر پر مهر و اخلاق  بر همه مبارک باد. پیامبری که اعتمادزایی و اعتمادبخشی در رسالتش بود و پیامبری که خود اذعان داشت که من نیامده ام جز برای مکارم اخلاق.

پیامبری که با شیوه اخلاقی خود توانست شیرازه های اعتماد عمومی و انسجام بخشی را در جامعه متفرق آن روز نهادینه کند و امکانی برای کاهش تنش ها و فرصتی برای رشد استعدادها فراهم آورد. پیامبر اکرم (ص) پیامبر صلح و دوستی است که پرچمدار عدالت و اخلاق است. خدارا شاکرم که دراین روز امکان حجت با شهروندان را پیدا کرده ام. ازاین رو بیایید باهم در مسیر این پیام آور الهی قرار گیریم و اعتماد و انسجام را به عنوان اصل اساسی دنبال کنیم.

در همین راستا نگاهی به تقویم نیمه آذر، یاد آور تدبیر و ظلم ناپذیری جوانانی است که در مسیر باورشان، از جان گذشتند و حماسه ای را خلق کردند که از صفحه تاریخ فراموش ناشدنی است. ترویج گفتمان عدالت و مردم سالاری در محیط دانشگاهی و اجتماع از رویکردهای مهم اقشار تحصیلکرده در فضای آکادمیک و جامعه است. دانشجویان علاوه بر علم آموزی، با درایت سیاسی و تحلیل اتفاقات پیرامون و جامعه قادرند پیشگامی جریان مردم سالاری را بر عهده داشته باشند و این امر محقق نمیشود مگر با گشایش فضای گفتگو و مطالبه گری در جنبش ها و تشکل های دانشجویی.

این رویکرد بستری از انتظارات و تقاضاها را در جامعه دانشجویی کشور ایجاد کرده که پیگیری آنها به معنی باور به نقش پیشگامی دانشجویان در تحرک اجتماعی است. علی رغم لزوم بهره گیری از دانش، تخصص و سایر استعدادهای این گروه،  متاسفانه ظرف سال های گذشته شاهد سرخوردگی و مهاجرت نخبگان به سایر کشورها بوده ایم،. از این رو  لازم است تمامی مسئولان و دستگاههای اجرایی کشور، بویژه در شهر تهران که قریب به 700هزار دانشجوی نخبه را از سرتاسرکشور در خود گردآورده از این ظرفیت  دانش آموختگی بهره گیرند و قدر میرزاخانی های امروز کشور را بدانند،  قبل از آنکه دیر شود.  بنابراین ضروریست شورای اسلامی شهر تهران که با تکیه بر آرای شهروندان شکل گرفته به طریق اُولی این رویه را در پیش گیرد. درهمین راستا کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران اقدام به تشکیل کارگروه های مشاوره ای از دانشجویان نموده که با خلاقیت، ایده های نو و انگیزه مثال زدنی شان همواره در صف اول مشارکت و ایفای مسئولیت های خطیر هستند.

نکته دیگری که نیازمند بازخوانی و همفکری اعضای محترم شورای شهر تهران دارد، چالش هایست که کلانشهر تهران سال های سال است که با آن روبه روست. هرچند که چالش هایی از جمله ترافیک کلافه کننده، آلودگی خفه کننده، رانت و فساد نهادینه شده، انبساط ساختاری مدیریت شهری همواره مورد تاکید قرار داشته اند و البته کماکان به عنوان بخشی از معضلات پایتخت به شمار میروند اما مُداقه بر علت العلل و ریشه چنین مسائلی مارا نهایتا به بی نظمی، اغتشاش مدیریتی و تعدد قوانین در حوزه شهرسازی و معماری میرساند. به همین منظور برخی از چالش ها مبتلا به شهر تهران طی سالیان گذشته انباشت شده را بر میشمارم.

Ø      طرح جامع شهر تهران پیش بینی 8.7میلیون نفرجمعیت را  برای سال 1405 در کلانشهر تهران داشته است اما   این پیش بینی 10سال زودتر تحقق پیدا کرده و در حال حاضر بیم آن میرود که تهران 1405 سقف جمعیت پذیری طرح جامع(10.5میلیون نفر) را تا حد زیادی پشت سر بگذارد بدون آنکه بسترهای ارئه خدمات و ارتقای کیفیت زندگی تامین شده باشد.

Ø      تامین بخش زیادی از منابع درآمدی شهرداری از محل عوارض حاصل از ساخت و ساز، به گونه ای که صرفا در ردیف بودجه سال 1396 حدود 7300میلیارد از بودجه 17900میلیاردی، از تغییر کاربری و عوارض مازاد بر تراکم حاصل شده است.

Ø      وجود قریب به 3300هکتار بافت فرسوده، 14800هکتار بافت ناپایدار و 9600هکتار بافت ناکارآمد شهری که مسائل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خاص خود را دارند و از ایمنی لازم در برابر خطرات محروم اند.

Ø      اجرایی شدن کمتر از یک دهم درصد از آرای قلع و قمع صادره توسط کمیسیون ماده 100 نگرانی بیشتر بر نهادینه شدن تخلف ها و عدم رسیدگی به آنها را در پی دارد.

Ø      بی توجهی به مساله مهمِ بناهای بلند مرتبه در شهر تهران، به گونه ای که از  981بناهای بلند مرتبه موجود در پایتخت، حدود 250مورد که قریب به 25درصد را شامل میشود، ناایمن و بدون شناسنامه اطلاعاتی سازه و تاسیسات  است.

Ø      غفلت از ظرفیت های مهم نهفته در منطقه 22. طبق طرح جامع مصوب بنا بود این منطقه در چشم انداز 1405، 500هزار نفر ظرفیت جمعیت پذیری داشته باشد اما هم اکنون با لحاظ تعداد پروانه های صادره مسکونی و با در نظر گرفتن سرانه جمعیت 3.1 به ازای هر خانوار، به بیش از 500هزار نفر رسیده است. این حقیقت تلخ به آن معناست که اگر خواهان تحقق اسناد بالادستی شهر تهران باشیم و در مسیر اصلاح و بازنگری طرح جامع و تفصیلی حرکت نکنیم، نباید حتی یک واحد مسکونی در منطقه 22 پروانه ساخت بگیرد.

Ø      کم توجهی به ساخت و ساز در حوزه مسکن بر اساس استطاعت شهروندان منجر به ایجاد 490هزار واحد مسکونی خالی در شهر تهران شده و البته عمده ساخت وساز ها در محدوده شمالی است. برای اثبات این ادعا که ساخت وساز های انجام گرفته ظرف سالهای گذشته متناسب با توان مالی خانوارها نبوده،  کافیست این حقیقت آشکار شود که بیشترین تقاضای شهروندان از معاملات حوزه مسکن در متراژ های 60تا 70متری رقم خورده اما بالاترین نرخ فراوانی ساخت و ساز در متراژهای 110تا 130 صورت گرفته است.

 

Ø      اعمال برنامه ها وتصمیم گیری های یکسان برای تمامی مناطق 22گانه از دیگر چالش های شهر تهران ظرف سالهای گذشته بوده است. نمیتوان برای منطقه 10تهران با بیش از 50درصد فرسودگی و تراکم جمعیتی  405نفر در هکتار  همان برنامه ای را تنظیم نمود که برای منطقه 21با حدود 30نفر در هکتار تراکم جمعیتی و 800هکتار اراضی ذخیره نوسازی.

Ø      بی توجهی به کارکرد اراضی عباس آباد که قرار بود به عنوان گلوگاه تنفسی تهران حفظ و نگهداری شود. در حال حاضر در مساحت 623 هکتاری این محدوده به دلیل اجرای پروژههای بزرگ مقیاس متعدد و وجود 35ارگان و نهاد مستقر بخش عمده طبیعت بِکر محدوده از میان رفته است. وجود 16مورد تعرض به محدوده عباس آباد و گزارش «عدم اظهارنظر» حسابرس شرکت نوسازی عباس آباد ظرف سالهای گذشته، گویای قصه پر درد و غیرشفاف این محدوده است. محدوده ای که به صراحت تمام از سوی مقام معظم رهبری میبایستی مرکز فرهنگی و سبز باشد.

 

این موارد تنها بخشی از چالش های اساسی پایتخت کشور است که نیاز به اصلاح، بازنگری و انجام اقدامات اساسی. مدیریت شهری جدید دارد.  درهمین راستا ضروریست مدیریت شهری که بر مبنای تغییر در رویکرد و روش این نمایندگی را بر عهده گرفته است. با تغییر رویکرد اساسی محورهای ذیل را در پیش گیرد.

 

·         حرکت در مسیر برنامه ریزی محلی و متناسب با شرایط و موقعیت های هر محله

·         ضرورت تغییر نگاه و رویکرد نسبت به حوزه شهرسازی از بنگاه اقتصادی مدیریت اجرایی شهری به سیستم انتظام بخشی کالبد، منظر و معماری شهر

·         پایش و بررسی میزان تحقق پذیری طرح جامع و طرح تفصیلی

·         تمرکز بر نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری با تکیه بر تجربه های موفق دنیا موسوم به روش 4 p و پرهیز از مداخله های گسترده، یکجانبه و از بالا به پایین و همچنین ضرورت ايجاد ظرفيت هاي محرك توسعه در بافت فرسوده در سطح فرا محله و فرا منطقه که مقصدي براي شهروندان و فرصتي براي نوسازي است

·         توسعه سامانه های نظارتی مجموعه شورا بر شهرداری وسایر نهادهای مسئول در عرصه شهر

·         عملیاتی نمودن مدیریت یکپارچه بر اراضی عباس آباد با تاکید بر حفظ فضای سبز و فرهنگی

·         ایجاد اصلاح در رویه های کنونی و جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز در شهر تهران با تکیه بر اعمال نظارت دقیق بر عملکرد ناظران وپیگیری اجرای مفاد تبصره 7قانون شهرداری و بویژه تقویت نظارت اجتماعی

·         تمرکز بر اصلاح ساختار شهرداری تهران و واگذاری امور و تغییر نقش شهرداری از تصدی گری به تسهیل گری

·         شناسایی ورفع فضاهای بی دفاع شهری به عنوان محمل ایجاد ناامنی و عدم حس تعلق شهروندان

·         مناسب سازی فضاهای شهری و ایستگاههای مترو برای تمامی شهروندان بخصوص اقشار توان یاب، کودکان و سالمندان که طی سالیان گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفتند.

 

در پایان لازم میدانم به همه شهروندان، دست در اندرکاران شهر اعلام کنم، شورای پنجم شهر تهران شورای اعتماد است و انسجام و تمام تلاشش اتحادبخشی و اعتمادزایی در میان شهروندان است. این شورا باور دارد که همه شهروندان فارغ از هر نوع گرایش سیاسی و غیرسیاسی شهروندان  این شهر هستند و موکلان ما.  ما موظف هستیم به آنها بگوییم برای آنها و با آنها برای ارتقای کیفیت زندگی در شهر بر مبنای مشارکت عمومی عمل میکنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



print
rating
  نظرات