مقالات

ایجاد شده توسط : teimouri-b در 1396/7/30 15:38:55

محمد علیخانی در ارائه گزارش چشم انداز برنامه کلان کمیسیون عمران مطرح کرد:3-15
دست یابی به درآمد های پایدار با استفاده از ساماندهی پارک حاشیه ای/ 313 کیلومتر مسیر دوچرخه بلا استفاده / 30 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در شهر تهران
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت : به جای اینکه برای درآمد زایی، شهرداری دست به تراکم فروشی بزند می تواند با اقداماتی نظیر ساماندهی پارک های حاشیه ای ، ایجاد درآمد از طریق هوشمندسازی، اخذ سهم شهرداری از محل فروش روزانه بنزین در شهر تهران و مواردی از این قبیل به درآمد پایدار دست پیدا کند.

به گزارش اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در پانزدهمین جلسه شورا ارائه گزارش مربوط به چشم انداز، رویکرد ها و برنامه کلان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران توسط محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در دستور قرار گرفت.

محمد علیخانی در تشریح این گزارش گفت : در ابتدا به بررسی وضعیت موجود می پردازیم: موضوع حمل و نقل و ترافیک جزو اولویت‌های پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران قرار داده شده که برای حل معضلات این بخش نیازمند فهم مشترکی میان مسوولان این امر هستیم. لذا باید نگاه دقیقی به آمارهای حمل و نقل ترافیک شهر تهران داشته باشیم.

علیخانی افزود: تعداد سفرهای روزانه در شهر تهران 18 میلیون و 600 هزار سفر است که سهم مدل‌های حمل و نقل شهر تهران برای اتوبوس 21 درصد، مترو 18 درصد، تاکسی 22 درصد، خودروهای شخصی 26 درصد، مینی‌بوس 6 درصد و سایر مدل‌های حمل و نقلی نیز 7 درصد برآورد شده است. البته شاید ارقام اعلام شده برای مدل‌های حمل و نقلی شهر تهران به این صورت خیلی دقیق نباشد.

وی ادامه داد: از سال 1383 سفرهای درون شهری تهران مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا سفرهای شغلی 36 درصد، آموزشی 16 درصد، تفریحی 14 درصد، خرید 16 درصد و سفرهایی که مبداء و مقصد آنها خانه نبوده، سهم 18 درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.

علیخانی تصریح کرد: خطوط مصوب مترو تهران 7 خط بوده، بدین ترتیب ادامه خط شهر آفتاب تا فرودگاه امام به اشتباه خط 8 مترو نامگذاری شده است. برابر برنامه پیش‌بینی شده در سال 1409 سهم جابه‌جایی روزانه مسافر در شبکه ریلی 15 میلیون نفر برآورد شده است.

علیخانی در بخش دیگری از سخنانش به سرفاصله ریلی قطارها در متروی تهران اشاره کرد و افزود: امروز سرفاصله قطارها در خط 1 مترو 4.5 دقیقه، در خط 2 چهار دقیقه، در خط سه 20 دقیقه، در خط هفت 40 دقیقه است که دلیل سرفاصله زیاد در شبکه مترو تهران، کمبود واگن است. بدین ترتیب از ظرفیت و زیرساخت‌ها نمی‌توانیم حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

وی با اشاره به وجود 6270 اتوبوس در مجموعه ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران تاکید کرد: متاسفانه بیشتر اتوبوس‌ها یا فرسوده هستند یا در آستانه سن فرسودگی که 8 سال است قرار گرفته‌اند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش افزود: مجموعه جابه‌جایی سالانه تاکسیرانی 1.5 میلیارد نفر است که در این ناوگان 70 هزار و 914 خودروی سواری و 7035 خودروی ون در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران وجود دارند. در کنار آن، 1071 دستگاه مینی‌بوس نیز ناوگان مینی‌بوسرانی تهران را تشکیل می‌دهند.

علیخانی با اشاره به شماره‌ گذاری 3 میلیون و 100 هزار موتورسیکلت در شهر تهران افزود: 1.5 میلیون موتورسیکلت در شهر تهران فعالیت دارند. در کنار این، بیش از 4 میلیون خودرو در شهر تهران وجود دارد که روزانه 1.5 میلیون خودرو به این شهر وارد می‌شود؛ اما نهایتا 3.5 میلیون خودرو در تهران فعال هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به خطوط مخصوص دوچرخه سواری اشاره کرد و گفت: دوچرخه به عنوان مد حمل و نقلی مطرح است اما باید در نظر داشت در سطح شهری مانند تهران کاربرد چندانی ندارد اما می تواند در محلات کارایی داشته باشد ،امکان استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری تهران تقریبا غیرممکن است. در شهر تهران 313 کیلومتر طول مسیر ویژه دوچرخه خط‌کشی و حفاظ‌گذاری شد و از آنها استفاده نشد و در حال از بین رفتن است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران همچنین از عقب ماندگی توسعه مراکز معاینه فنی سخن گفت و افزود : در حال حاضر 40 خط معاینه فنی خودروهای سبک ، 6 خط خودروهای سنگین و 10 خط موتور سیکلت در شهر وجود دارد که در این زمینه از برنامه عقب هستیم.

علیخانی در ادامه از ساماندهی پارک های حاشیه ای به عنوان یکی از الزامات مدیریت حمل و نقل و نیز تامین منابع درآمد پایدار اشاره کرد و گفت: در شهر تهران 15 هزار پارکومتر وجود دارد که گاهی کنترل نمی‌شود. بی‌تردید این پارکومترها می‌تواند از منابع درآمد پایدار شهر تهران باشد، به طوریکه ما می توانیم یک میلیون فضای پارک حاشیه ای ایجاد و ساماندهی کنیم و اگر متوسط هزینه توقف را دو هزار تومان در نظر بگیریم روزانه 24 میلیارد تومان از محل پارک حاشیه‌ای می‌توان کسب درآمد کرد. به یقین با تحقق این امر می توان منابع درآمدی پایدار برای شهر تعریف کرد ،نه آنگونه که از تراکم فروشی برای تامین منابع درآمدی استفاده می کردند. در حال حاضر شهرداری تهران با مشارکت بخش خصوصی 4095 فضای پارک ثابت در شهر تهران تعیین کرده است.
علیخانی در ادامه به بدهی 30 هزار میلیارد تومانی شهرداری و نیز 30 هزار میلیارد تومان ناشی از پروژه های نیمه تمام اشاره کرد و گفت : علاوه بر 30 هزار میلیارد تومان بدهی که به شهرداری این دوره به ارث رسیده است، حدود 30 هزار میلیارد تومان هم پروژه‌های نیمه تمام وجود دارد. برهمین اساس باید گفته آقای نجفی شهردار تهران را که اعلام کرده بودند 22 هزار میلیارد پروژه نیمه تمام داریم تصحیح کنم. ما تنها در متروی تهران 22 هزار میلیارد تومان برای تکمیل نیاز داریم و در مجموع برای تکمیل برای پروژه‌های شهرداری تهران به حدود 30 هزار میلیارد تومان نیازمندیم.

وی اضافه کرد : در بخش مترو 12 هزار میلیارد تومان در بخش مهندسی و 10 هزار میلیارد تومان در بخش تجهیزات ثابت و متحرک مورد نیاز است .

وی افزود : هر واگن مترو 900 هزار یورو هزینه در بر دارد و هر لوکوموتیو مترو نیز یک میلیون و 200 هزار یورو لذا با در نظپر گرفتن یک رام قطار 8 واگنی می توان در نظر گرفت که چه هزینه ای برای تکمیل مترو مورد نیاز است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر اینکه در چشم‌انداز شهر تهران شهری با ترافیک روان و بهبود نظام ترافیکی و کیفیت هوای آن در نظر گرفته شده است، افزود: باید در حوزه نظارت بر روی برنامه‌ها، پروژه‌ها، آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها نظارت ویژه‌ای را اعمال کنیم. بی‌تردید باید توسعه حمل و نقل عمومی، انسان‌محور و هوشمندسازی را در اهداف خود قرار دهیم که در این مسیر باید ارتقای کیفیت زیرساخت‌های حمل و نقل، هوشمندسازی و افزایش بهره‌وری از سیستم‌ها را مدنظر قرار دهیم. باید در بخش منابع درآمدی پایدار گام‌های موثری برداریم که بهره‌گیری از پارک حاشیه‌ای یکی از اقدامات ما در این حوزه می‌تواند باشد.

علیخانی ادامه داد: می‌توانیم عوارض خاص برای معابر خاص شهر تعیین کنیم. همچنین می‌توانیم عوارض تراکم ترافیک اخذ کنیم و همچنین باید سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی به طور دقیق مشخص شود. موضوعی که متاسفانه تاکنون سهم شهرداری از آن دریافت نشده است. باید اخذ عوارض سوخت نیز پیگیری شود. البته در کنار این عوارض باید شهروندان بپذیرند که برای کاهش آلودگی هوا ناگزیریم موارد سختگیرانه‌ای را در نظر بگیریم. برای مثال می‌توانیم در نظر بگیریم ظرف 10 سال آینده هیچ خودروی با سوخت فسیلی نداشته باشیم.

علیخانی افزود : استفاده از انرژی های تجدید پذیر نظیر برق و استفاده از خودروها و موتور سیکلت های برقی باید مد نظر قرار گیرد. در برخی کشور های اعلام کرده اند که تا 5 سال دیگر اجازه تردد خودروهای غیر برقی را نخوماهند داد ما نیز باید این مورد نه در 5 سال بلکه در 10 سال آینده اجرا کنیم .

علیخانی در پایان گزارش خود را به اختصار اینگونه بیان کرد :
در بررسی وضعیت موجود:
۱- پنجاه درصد عقب ماندگی از برنامه های مصوب و کاهش کارایی حمل و نقل عمومی و فرسودگی آن
۲- انجام پروژه های عمرانی مازاد بر برنامه
• مدیریت شهری سابق علاوه بر بدهی ۳۰ هزار میلیاردی ۳۰ هزار میلیارد پروژه نیمه تمام نیز به ارث گذاشته است که ۲۲ هزار میلیارد آن مربوط به تکمیل خطوط فعلی مترو می باشد.

چشم انداز: تهران شهری با ترافیکی روان، رفاه عمومی و زیرساخت های مناسب
اهداف: بهبود نظام حمل و نقل و ترافیک شهری و کاهش آلودگی هوا
راهبرد: توسعه حمل و نقل عمومی/ توسعه حمل و نقل انسان محور و دوستدار طبیعت/ هوشمندسازی سیستم حمل و نقل و مدیریت ترافیک/ بهبود سیستم حمل و نقل و شبکه دسترسی های شهری
سیاست ها و اقدامات اجرایی از قبیل:
ارایه برنامه اجرایی توسعه حمل و نقل عمومی ریل محور با تکمیل زیرساخت فعلی و خرید واگن با هدف افزایش بهره وری و ظرفیت تردد/ افزایش و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی/ مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در توسعه حمل و نقل عمومی/ خروج خودروهای فرسوده و جایگزینی خودروهای برقی/ توسعه شبکه پیاده راهی/ افزایش ساعات ارائه خدمات در سطح شهر/ فراگیر نمودن نرم افزارهای هوشمند جهت کاهش سفر دورن شهری/ هوشمندسازی پارک حاشیه ای/ساماندهی تردد موتورسیکلت ها/ استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان های جدید و حذف سوخت های فسیلی و...
ایجاد منابع درآمد پایدار و احیاء درآمدهای پیش بینی شده در قانون:
ساماندهی پارک حاشیه ای و ایجاد درآمد از طریق هوشمندسازی/ اخذ عوارض معابر خاص/ اخذ عوارض تراکم ترافیک/ تعیین و اخذ سهم شهرداری از محل فروش روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین در شهر تهران/ پیگیری اجرای قانون توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت و اخذ سهم شهرداری از محل صرفه جویی در کاهش مصرف سوخت از وزارت نفت/ اخذ سهم شهرداری از محل جرایم رانندگی و...


print

rating
  نظرات