مقالات

ایجاد شده توسط : roshanaei-r در 1392/10/18 17:18:47

در شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد:
نشست مشترک نمایندگان تهران در شورای شهر و مجلس شورای اسلامی

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران نشست مشترک نمایندگان تهران در شورای اسلامی شهر تهران و مجلس شورای اسلامی به میزبانی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد و در این نشست نمایندگان تهران در مجلس شورای  اسلامی بر حل معظلاتی نظیر آلودگی هوا ،معظلات اجتماعی و محرومیت زدایی تاکید داشتند و از سوی مقابل اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز بر گسترش حمل و نقل عمومی و تخصیص اعتبارات دولتی  ،لزوم تحقق در آمد های پایدار و نیز بهبود کیفیت هوای تهران تاکید داشتند.

احمد مسجد جامعی : لزوم تعامل و گفتگو بین دستگاه های حاکمیتی و نظارتی

در ابتدای این نشست احمد مسجد جامعی به عنوان رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه باید زمینه تعامل و گفتگو بین دستگاه های نظارتی و حاکمیتی فراهم شود گفت : با توجه به اینکه 7 نفر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران سابقه پارلمانی مجلس دارند ،باید گفت که شورای چهارم از تجربه قانون گزاری هم سود می برد . وی ادامه داد در مجلس شورای اسلامی هم اعضایی هستند که سابقه عضویت شورای شهر رادارند که این امر می تواند موجبات تعامل و گفت گو را بیشتر فراهم کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود : همکاری مشترک بین دستگاه های حاکمیتی و نظارتی موضوعی است که هم به نفع مردم و هم به نفع مسئولان است از اینرو باید زمینه ای فراهم شود تا چنین گفت و گو های مشترکی هم در سطح ملی و هم در سطح شهر تهران ایجاد گردد.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات شهر تهران ابراز کرد: امروزه تهران از مشکلات بسیاری رنج می برد که آلودگی هوا یکی از آن ها است همانطور که آسیب دیدن هویت معماری شهر تهران یکی از مشکلات جدی آن است، به طوری که در حوزه زیبایی و سیمای معماری و عملکرد دچار مشکلات فراوانی هستیم .

مسجد جامعی ادامه داد : به فراخور مشکلات شهر تهران کمیسیون هایی در شورای اسلامی شهر تهران برای اولین بار تشکیل شد که کمیسیون معماری و شهر سازی و نیز کمیسیون نظارت و بازرسی از جمله این کمیسیون ها بوده است.

وی اظهار کرد : سعی ما بر این بوده است که سه رویکرد سلامت ،عدالت و مشارکت بین بخشی در این کمیسیون ها حاکم شود که تا حد زیادی این امر در عملکرد کمیسیون ها نمایان بوده است.

 

حسین مظفر : آلودگی هوا مهمترین مشکل تهران است

حسین مظفر با بیان اینکه چنین نشست هایی می تواند منشا اثر برای حل مشکلات مردم تهران شود گفت: تهران پیشانی کشور است و پایتخت سیاسی ،اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی کشور به شمار می رود که نقش مهمی در تصمیم سازی کشور را ایفا می کند. با این وجود این ابر شهر از مشکلات فراوانی رنج می برد در حالی که برخی از نمایندگان شهر ستان ها در مجلس شورای اسلامی جهت گیری درستی در حل مشکلات تهران ندارند و در برخی اوقات حساسیت کاذبی نسبت به پایتخت ایجاد می کنند.

وی افزود: این تفکر که امکانات در اختیار تهران است تفکر درستی نیست که برخی نمایندگان شهرستانی دارند ،چرا که در تهران مناطقی وجود دارد که از محرومیت شدیدی رنج می برد.

وی با اشاره به اینکه امروزه آلودگی هوا مهمترین مشکل مردم تهران است ،بیان کرد : امروزه سلامت شهروندان تهرانی به خطر افتاده ،اعتیادی که در شهر تهران وجود دارد شایسته پایتخت نظام نیست ،بیکاری که گریبان شهروندان این شهر را گرفته بر این شهر روا نیست در حالی که تهران از ظرفیت های بسیار خوبی برخوردار است.

مظفر همچنین خاطرنشان کرد : در حدود 30 نفر از نمایندگان مجلس از شهر تهران هستند و با توجه به حضور 31 نفر اعضای شورای شهر و نیز مجموعه شهرداری می توان گفت ظرفیت مناسبی برای انسجام و هماهنگی بیشتر وجود خواهد داشت تا با حل مشکلات این شهر یادگار خوبی برای آیندگان به جا بگزاریم.

در ادامه نشست حسن طلا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسئول نوبت دهی به اعضای حاضر در نشست شد که نوبت دهی از دکتر حافظی شروع شد.

رحمت الله حافظی : تولید سوخت از پتروشیمی ها باید متوقف شود

رییس کمیسیون سلامت ،محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه آلودگی هوا ،آلودگی صوتی و مواد غذایی سه اولویت اصلی کمیسیون سلامت است ،گفت: امروزه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که آلودگی هوا سرطان زا است که از عوامل متعددی ناشی می شود.

وی در تشریح این عوامل افزود: سوختی که توسط پتروشیمی تولید می شود یکی از عوامل مهم در تولید آلودگی هوا است ؛شما ببینید نفت خام می رود پالایشگاه برش می خورد سوخت بیرون می آید این سوخت به پتروشمی وارد می شود و موادی به آن افزوده می شود و مایعی که از آن خارج می شود نیز برش خورده که مایعی حاصل می شود که  درجه جوش آن معادل بنزین است و بعد  بنزن به آن اضافه می کنیم که خود بنزن نیز سرطان زا است . علت این که می بینیم از اواخر سال 89 ذرات معلق کمتر از 10 میکرون به شدت افزایش یافته همین است.

حافظی با اشاره به اثرات نامناسب سوخت موجود ،افزود: درخواست ما این است که تولید سوخت از پتروشیمی هر چه سریعتر متوقف شود.

وی ادامه داد : سالانه 8 میلیارد دلار خسارت بابت آلودگی هوا بر جامعه تحمیل می شود حال آنکه راهکار مشخصی برای حل بحران آلودگی هوا وجود دارد که می توان به ایجاد دولت الکترونیک اشاره کرد.

وی تصریح کرد: توسعه حمل و نقل عمومی نیز از جمله راهکار های حل آلودگی هوا است آنچنان که در بودجه سال 93 ،1500 میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی پیش بینی شده است. از سوی دیگر ترویج انرزی های پاک نیز می تواند راهکار مناسبی باشد.

وی خاطرشنان کرد : آن روزی که طرح زوج و فرد به صورت سراسری اجرا می شود و حق مسلم شهروندان از آنان زایل می شود باید خسارت آن را از خودروساز گرفت،خودرو سازی که خودرو آلاینده تولید می کند.

حافظی همچنین به معضل آلودگی صوتی اشاره کرد و ابراز کرد : آلودگی صوتی چون دیده نمی شود آن را احساس نمی کنیم .یک موتور سیکلت 92 دسی بل آلودگی ایجاد می کند در حالی که آلودگی صوتی مجاز و استاندارد مناطق مسکونی 55 دسی بل در روز و 45 دسی بل در شب است.

 وی به موضوع بوق زدن هم اشاره کرد و اظهار کرد: 80 درصد از بوق زدن های شهروندان در مواقع غیر اظطرار است و 20 درصد باقیمانده نیز به واسطه تعجیل و شتاب افراد است. در چنین شرایطی دستگاه های تبلیغی نظیر صدا و سیما خیلی راحت می توانند بوق زدن ممنوع را به شهروندان آموزش دهند.

حافظی همچنین به سلامت مواد غذایی اشاره کرد و گفت : امروزه ما به شهروندان توصیه می کنیم که از میوه و سبزی استفاده کنند اما به آنها نمی گوییم این مواد غذایی یا پیازی که سرانه جهانی آن 4 کیلوگرم در سال است و ما 21 کیلوگرم در سال مصرف می کنیم دارای نیترات معادل 5 برابر استاندارد است، این یعنی سرطان زا بودن . سیب زمینی و خیار و گوجه فرنگی هم همین وضعیت را دارند. امروز سرب موجود در مرغ به میزان 50 درصد رسیده که از جمله عوامل تهدید کننده سلامت شهروندان به شمار می رود.

عبدالمقیم ناصحی : متشرع بودن مردم سبب کاهش آسیب های اجتماعی می شود

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تشرع مردم سبب کاهش آسیب های اجتماعی می شود گفت: امروز شبیخون فرهنگی یک هشدار است که مقام معظم رهبری نیز بر  مبارزه  با آن تاکید داشتند . در این راستا اگربتوانیم از طریق اقدامات فرهنگی و دینی مردم را به سمت متشرع بودن جذب کنیم  یعنی توانسته ایم در این مبارزه موفق باشیم.

مهدی هاشمی : رفع آلودگی هوا تنها و اولین خواسته ما از رییس جمهور بود

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفع معضل آلودگی هوا تنها و اولین خواسته ما از دولت یازدهم بود ولی به رغم اطلاعات فراوانی که جمع آوری شده بود بازخورد مناسبی را مشاهده نکردیم.

وی ادامه داد : اولین و مهمترین مشکل تهران آلودگی هوا است و این موضوع در کمیسیون عمران مجلس به عنوان عمده ترین کمیسیونی که در این امر نقش داشته باشد  مورد بررسی قرار گرفت اما از سوی دولت و شهرداری به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار نگرفت.

وی در ادامه افزود: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد مدیریت ایمنی و بحران شهر تهران است که مورد غفلت قرار گرفته واقع شده ، ما امروز امیدواریم که بلایای طبیعی در تهران رخ ندهد اما اگر اتفاق بیافتد با مشکلات پیچیده ای مواجه خواهیم شد که امیدوارم با حضور نمایندگان و اعضای شورا این موضوع به عنوان یک امر محوری  مورد بررسی قرار گیرد.

علیرضا دبیر : معوقات دولت به شهرداری هر چه زودتر پرداخت شود

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عدم تخصیص اعتبارات دولتی در بخش های مختلف موجب کاهش بازدهی شهرداری شده است گفت: امروز ما برای احقاق حق مردم به ویژه در بخش در آمد های پایدار چشم به شما بزرگواران داریم.

دبیر ادامه داد : در یک نظر سنجی از شهروندان تهرانی 97 درصد از شهروندان رفع  آلودگی هوا را به عنوان اولویت نخست خود معرفی کرده اند و 93 درصد از شهروندان هم تکمیل مترو ،حال آنکه تحقق این امور نیاز مند تخصیص اعتبارات دولتی است.

وی افزود: امروز ساخت یک کیلومتر مترو 100 میلیارد تومان هزینه دارد حال آنکه بودجه شهرداری تهران برای سال 92، 14 هزار میلیارد تومان است که از این بخش 4 هزار میلیارد تومان صرف بدهکاری های شهرداری می شود.

دبیر با اشاره به در آمد های پایدار و ناپایدار شهر تهران  ابراز کرد: ما دو نوع در آمد داریم ،درآمد پایدار و درآمدناپایدار که همان فروش تراکم است. در بخش در آمد های ناپایدار باید گفت که مدیریت شهری نمی تواند درآمد واقعی را کسب کند اما در کسب در آمد های پایدار  باید گفت که نمایندگان می توانند کمک شایانی به مدیریت شهری کنند.

وی ادامه داد : بعد از سهمیه بندی سوخت مقرر شد 10 درصد سهمه سوخت به شهرداری های کل کشور اختصاص یابد که این امر محقق نگشته و وزیر کشور باید آن را پیگیری کند.

وی خاطر نشان کرد: سهم شهرداری ها از جرائم راهنمایی و رانندگی موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود. این در حالی است که سهم جرائم تمام شهرداری ها پرداخت شده و تنها شهرداری تهران از این امر بی بهره مانده است.

دبیر همچنین تصریح کرد: امروز شهروندان انگیزه ای در پرداخت عوارض نوسازی ،کسب و پیشه و پسماند ندارند حال آنکه عوارض جز در آمد های پایدار محسوب می شود . در این شرایط وضع قوانینی نظیر  قطع انشعاب های آب و برق که موجب الزام مردم برای پرداخت عوارض شود می تواند مفید به فایده افتد.

وی گفت: موضوع نهایی بحث فاینانس ها است ؛در سال گذشته از 180 میلیارد تومان اعتبار یارانه ای مترو تنها 10 میلیارد تومان و از 300 میلیارد اعتبار عمرانی تنها 50 میلیارد تومان پرداخت شده است در چنین شرایطی نمی توان به ساخت 30 کیلومتر مترو در سال امید داشت.

دبیر در پایان تاکید کرد: پیشنهاد می کنم کار گروه هایی که از دل این نشستها بیرون می آید کار گروه های عملیاتی باشند تا بتوانیم بر حل مشکلات فائق آییم .

مجتبی رحماندوست: مدعی العموم باید شکایات مردم را پیگیری کند

عضو مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آلودگی هوا باید متولی خاصی داشته باشد گفت:در جلسه ای که شهردار تهران در مجلس شورای اسلامی داشتند بر این نکته که شهرداری می تواند متولی آلودگی باشد به شرط آنکه اختیارات تام داشته باشد تاکید کردند و من فکر می کنم این موضوع باید محقق شود.

رحماندوست  ادامه داد : وقتی شهروندان با عواملی مواجه هستند که سلامتشان را تهدید می کنند نظیر آلودگی هوا و یا نیترات های موجود در مواد غذایی نمی توانند به طور خصوصی طرح شکایت کنند در چنین شرایطی باید مدعی العموم وارد شود و پیگیر حقوق و شکایات مردم باشد.

ابوالفضل قناعتی : دولت سهم خود از نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را بپردازد

ابوالفضل قناعتی عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهاراتی شبیه به دبیر ارائه کرد. وی با اشاره  تخصیص اعتبارات مصوب دولت در بخش حمل و نقل عمومی گفت: امروزه برای ساخت 100 کیلومتر مترو نیازمند 100 میلیارد تومان هستیم که از این مبلغ 30 میلیارد برای واگن سازی و مابقی در بخش عمرانی هزینه می شود . این در شرایطی است که دولت تعهد پرداخت 50 درصد اعتبارات مترو  بر عهده دارد که اگر سهم پرداخت دولت محقق می شد به جای ساخت 10 کیلومتر می توانستیم 30 کیلومتر مترو در سال بسازیم.

وی ادامه داد : مدیریت شهر تهران برای سال 93 ساخت 30 کیلومتر مترو را هدف گذاری کرده و 3 هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی نیز پیش بینی کرده که  البته نیازمند تخصیص اعتبارات دولتی هم هست.

قناعتی همچنین به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 6600 اتوبوس فعال در ناوگان شرکت واحد فعال است حال آنکه بر اساس قاعده باید سالی یک هزار اتوبوس به ناوگان تخصیص داده شود. نوسازی یک دستگاه اتوبوس هم در حدود 800 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت که از این سهم 82.5 درصد را دولت باید متعهد شود حال آنکه این امر محقق نشده  است. از طرفی 80 هزار تاکسی در شهر تهران وجود دارد که از این تعداد 8800 دستگاه تاکسی پیکان فرسوده است که باید هر چه سریعتر نوسازی شوند.

وی در پایان یاد آور شد : بافت فرسوده یکی دیگر از مشکلات شهر تهران است که باید گفت دولت در این بخش هم اقدامات اندکی انجام داده ،بنابراین با وجود برخی انتقاد ها به مجموعه شهرداری باید گفت اگر دولت تعهدات خود را انجام می داد مجموعه شهرداری بهتر می توانست به اهداف خود و خدمت رسانی به شهروندان دست یابد.

علیرضا محجوب: 100 هزار آواره  در تهران وجود دارد /کارگران خدمات شهری باید معاینه مداوم شوند

محجوب با بیان اینکه رویکرد وی بیشتر بر موضوعات اجتماعی است گفت : از سال 62 تا به امروز سرعت بزرگ شدن شهر 17 برابر رشد داشته به گونه ای که مهاجرت یکی از عوامل مهم آن بوده است.

وی در ادامه افزود: در شهر تهران در هر شب 100 هزار آواره وجود دارد که در خیابان ها و بوستان ها و زیر پل ها می خوابند . ارائه این آمار از سوی محجوب موجبات اعتراض چند تن از نمایندگان مجلس و اعضای شورا را فراهم آورد به گونه ای که کوچک زاده نماینده مجلس گفت : این آمار استناد علمی ندارد ولی با این حال محجوب بر این آمار پافشاری نمود.

محجوب همچنین ابراز کرد: ساماندهی کارگران یکی دیگر از اقداماتی است که باید به آن رسیدگی شود و با اینکه جانمایی های فراوانی برای آن تدارک دیده شده اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی همچنین به موضوع کارگران زیر مجموعه شهرداری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت : یکی از مهمترین مشکلات ما در بخش جمع آوری زباله است که کارگران این بخش با مشکلات بهداشتی مواجه هستند. در حالی که برای اینگونه مشاغل موظف به معاینه ادواری کارگران هستیم اما اقدام خاصی در این حوزه به عملا نیامده است.


 

اسماعیل دوستی : استقرار جمعیت در شهر های حومه تهران یعنی تخریب محیط زیست تهران

اسماعیل دوستی عضو شورای اسلامی با کار آمد خواندن شورای شهر گفت: به لطف خدا اعضای شورای چهارم به مانند یک کارگروه هماهنگ بر کار مدیریت شهری نظارت دارد. کار و تلاش محور اصلی شورا است و مسایل سیاسی از شورا رخت بربسته است.

وی در ادامه پیشنهاد داد کار گروهی با 4محور بین شورا و مجلس تشکیل شود و افزود: به نظرم تشکیل یک کارگروه مشترک می تواند راه حل مناسبی در جهت شناسایی مشکلات باشد اما اگر این کار گروه بر 4 محور استوار باشد بازدهی مناسب تری خواهد داشت. در وهله اول حمل و نقل و ترافیک ،در وهله دوم آموزش و پرورش ،در اینجا دوستی با استناد به سخنان مظفر افزود: مدارس مناطق 11،12و 16 جز فرسوده ترین مدارس کشور هستند و با اینکه من مدتی استاندار کهکیلوئه و بویر احمد بودم باید بگویم مدارس مناطق یاد شده حتی از مدارس این استان هم فرسده تر هستند. بنابراین رسیدگی به این مدارس از اولویت های مهم این کار گروه باید باشد.

وی ادامه داد : بحث در آمد های پایدار یکی دیگر از محور های مهم است ؛شهرداری تهران تنها سالی 2200 میلیارد تومان حقوق می دهد حال آنکه اگر سالی 20 درصد افزایش حقوق کارمندان را در نظر بگیریم باید گفت شهرداری در پایان برنامه 5 ساله دوم باید سالانه بیش از 4 هزار میلیارد تومان حقوق بدهد. پس در این شرایط باید گفت اگر فکری برای در آمد های پایدار شهری نکنیم باید به همان فروش تراکم روی آوریم که روش مناسبی نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد : موضوع محیط زیست موضوع دیگری است که باید به عنوان محور اصلی قرار بگیرد.  وقتی در یک عرصه خاک ایران(تهران)24 درصد  زندگی می کنند یعنی محیط زیست در معرض تهدید است. وقتی استقرار جمعیت در شهر هایی نظیر پرند ،هشتگرد و پردیس اتفاق می افتد یعنی گسترش شهر تهران، وقتی یک شبه تصمیم می گیرند این جمعیت را ساکن کنند بدان معنا خواهد بود که در سال های آینده جمعیت تهران 14 میلیون نفر خواهد شد و این یعنی تخریب هر چه بیشتر محیط زیست .

 

محسن پیر هادی : از بودجه عمومی کشور سهمی برای شهرداری در نظر گرفته شود

محسن پیر هادی با بیان اینکه منابع در آمدی شهر اری عمدتا از فروش تراکم مجاز و توافقات است گفت: اگر در آمد شهرداری متکی به این دو عامل باشد در آینده شاهد نابسامانی های زیادی در اداره شهر خواهیم بود که شهر نا خود آگاه از وضعیت عادی خود خارج خواهد شد.

وی با اشاره به هزینه ی پروژ های بزرگ نظیر مترو افزود: شهرداری برای پیشبرد پروژه های بزرگ نظیر مترو هزینه های زیادی را متحمل می شود حال آنکه از در آمد های پایدار بهره ی چندانی نمی برد بنابراین من پیشنهاد می کنم نمایندگان محترم در لایحه ای قانونی سهمی از بودجه عمومی کشور را برای شهرداری تعیین کنند تا به نوعی شهرداری تهران به در آمد های پایدار برسد.

 

فاطمه آلیا : شهردار تهران باید در جلسات هیات دولت حضور داشته باشد

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از راه حل ها به مرحله عملیاتی شدن نرسیده گفت: ما امروز همچنان سر نقطه اول هستیم چرا که طرح ها و راه حل ها به مرحله عملیاتی شدن نمی رسند. ما نمایندگان و شما اعضای شورا باید بر طبق وظایف و اختیارات خود پیگیری موضوعات را از وزرا و دولت داشته باشیم.

وی در پایان پیشنهاد کرد: حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت می تواند به عنوان یکی از راهکار های عملیاتی شدن طرح ها باشد و ما این امر را در سه دولت گذشته مطرح کردیم و امیدواریم در این دولت محقق شود.

 

الهه راستگو در ادامه نیز گفت : بافت فرسوده ،آلودگی هوا و مشارکت مردمی از اولویت های اعضای شورا شهر است که فکر می کنم با هماهنگی و تاکید بر این 3 اصل به نتایج مطلوب برسیم.  

 

اقبال شاکری : امیر کبیر 3 ساله ماندگار شد و ما 4 سال زمان داریم/تحقق مدیریت یکپارچه رمز رفع معضلات تهران است

اقبال شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت : این روزها سالروز شهادت امیر کبیر است فردی که در سه سال صدر اعظمی توانست نزدیک به دو قرن ماندگار شود حال اعضای شورا و نمایندگان مجلس 4 سال زمان دارند .

وی با طرح پیشنهادی سخنان خود را اینگونه ادامه داد : ما به جای تشکیل کار گروه های جدید جلسات متعدد کمیسیون ها را برگزار کنیم تا شکل عملیاتی طرح ها بهتر محقق شود. دومین پیشنهاد من این است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی بازدید مشترکی با اعضای شورای شهر از مناطق داشته باشند.

شاکری همچنین خاطر نشان کرد: امروز یکی از موضوعاتی که سبب رنجش شهروندان تهرانی می شود تفرق مدیریت است ،دوباره کاری هایی که هزینه آن از جیب مردم پرداخت می شود. ساماندهی آب های سطحی ،قنوات ،مدیریت سیلاب ،کاهش و پیشگیری خطرات زلزله همه اموری است که اقدام چندانی برای آن صورت نگرفته و ما برای حل آنها نیاز مند تحقق مدیریت یکپارچه هستیم.

وی در پایان به موضوع انتقال پایتخت اشاره کرد و گفت: بهتر است این مضوع از ادبیات محاوره به ساماندهی تهران با عدم تمرکز تغییر یابد.

 

مهدی کوچک زاده : می گوند مشکل سوخت است تا از ورود استاندارد یورو 4 در آمد زایی کنند

کوچک زاده با بیان اینکه آمار های ارائه شده در خصوص وضعیت سوخت ،آلودگی هوا و موضوعاتی نظیر 100 هزار آواره پایه و اساس علمی ندارد گفت : این آمار ها به گونه ای تنظیم می شود تا مشکل اساسی را سوخت معرفی کنند و بعد از ورود استاندارد یورو 4 بتوانند در آمد زایی کنند. من یک سوال دارم چرا کسی پیشنهاد توسعه بی آر تی نمی دهد. سامانه ای که هر دستگاه اتوبوس آن بیش از 40 نفر را جابجا می کنند و ارزش اختصاص یک لاین خیابان یا بزرگراه را دارد.

وی با بیان اینکه از زمان سهمیه بندی سوخت 70 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شده افزود: به استناد چنین آماری چطور می توان گفت سوخت سبب آلودگی هوا بوده است.

در این لحظه رحمت الله حافظی گفت : آمار متوفیان بهشت زهرا روزانه 160 نفر است گه در شرایط اضطرار 22 نفر بر آن افزوده می شود آیا این آمار هم نشان دهنده ی انتفاع افراد است یا عدم کیفیت سوخت و آلودگی هوا .

کوچک زاده در پاسخ گفت : شاید این امر شاخصه های متعددی داشته باشد ،شاید یک شاخصه اش حرص و جوشی است که مردم  از شهرداری و نمایندگان می خورند.

 

معصومه آباد: معافیت معاینه فنی باید به دو سال بازگردد/از هر سه خودرو یک خودرو فاقد شاخصه های ایمنی است

معصومه آباد با اشاره به سخنان کوچک زاده سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: اگر بخواهیم همه آمار ها را با عینک بدبینی نگاه کنیم باید منتظر یک نگاه بدبینانه هم به خود باشیم. این آمار ها با پشتوانه عقلی و علمی استخراج شده و همه بیانگر  آن است که آلودگی هوای شهر از چند علت اصلی معلول شده است.

آباد در ادامه افزود: یکی از علت های تشدید آلودگی هوا را می توان در تصویب قانونی دانست که خود نمایندگان در دوره هشتم مجلس وضع کردند. در حالی که سازندگان خودرو تنها 18 ماه برای آن خودرو ضمانت می دهند اما ما قانونی را تصویب می کنیم که یک خودرو 5 سال از معاینه فنی معاف شود.

وی ادامه داد این در حالی است که از هر 3 خودرو یک خودرو فاقد شاخصه های ایمنی است که این خودرو 30 برابر یک خودرو سالم نیز تولید آلایندگی می کند. با چنین شرایطی من یک سوال از نمایندگان دارم چرا هنوز قانون معافیت خودروهای نو از معاینه فنی بازنگری و به همان دو سال برگردانده نمی شود.

مهرداد بذر پاش به عنوان آخرین سخنگو از پیشنهاد فاطمه الیا مبنی بر شرکت شهردار تهران در جلسات هیات دولت استقبال کرد و گفت که امروز سلیقه اعضای شورای شهر به گونه ای است که ارتباط نزدیکتری  با دولت  دارند و به نظرم می توان از این ارتباط برای پیشبرد اهداف استفاده کرد.

در پایان این نشست اعضا  با رای گیری برای  تشکیل کار گروه مشترک موافقت خود را اعلام کردند. از سوی شورای اسلامی شهر تهران ،آقایان دوستی ،شجاع پوریان ،حکیمی پور ،سروری و خانم راستگو و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز آقایان طلا ،رحماندوست ،بذر پاش ،هاشمی و خانم طبیب زاده به عنوان اعضای این کار گروه انتخاب شدند.

در این نشست همچنین اسماعیل کوثری ،بیژن نوباوه ،علی مطهری ،علی اصغر زارعی ،مرتضی آقا تهرانی ،حسین نجابت ،فاطمه رهبر ،زهره طبیب زاده نوری ،لاله افتخاری  و علیرضا زاکانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

همچنین از اعضای دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز می توان به حضور  مرتضی طلایی ،عباس شیبانی ،احمد حکیمی پور ،عبدالحسین مختاباد ،عباس جدیدی  و محسن سرخو  در این نشست اشاره کرد.



 



print
rating
  نظرات