مقالات

ایجاد شده توسط : teimouri-b در 1397/11/21 18:16:37

شهربانو امانی بیان داشت؛
رویه شورای پنجم پرداختن به اولویت ها و پرهیز از پروژه های غیر ضرور است/ مترو همچنان مهمترین اولویت شهر است
رییس کمیته ایمنی حمل و نقل شورا گفت: اگر به جای پرداختن به پروژه های دیده شونده به اولویت ها پرداخته می شد امروز روند توسعه مترو و جابجایی مسافران در روز بسیار بهتر و بیشتر بود .

 


به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران با تقدیم لایحه بودجه سال 98 به شورای شهر مراحل بررسی و تصویب این بودجه آغاز شده است و بدون شک یکی از مهمترین مباحث تعیین اولویت های بودجه می باشد .

در چند سال گذشته همواره بیشترین بودجه مختص بخش حمل و نقل و اختصاصا مترو بوده با این وجود هنوز شاهد هستیم که توسعه مترو آنگونه که باید اتفاق نیافتاده است. این در حالی است که در ساخت بزرگراه حتی از طرح جامع حمل و نقل مبتنی بر افق سال 1404 هم جلوتر هستیم.

اینکه چرا به رغم تخصیص بیشترین بودجه در بودجه بندی سالانه به مترو هنوز شاهد روند کند توسعه مترو در تهران و کمبود واگن ها هستیم سوالی بود که از شهربانو امانی رییس کمیته ایمنی حمل و نقل شورا پرسیدیم.

رییس کمیته ایمنی  حمل و نقل شورا در پاسخ به این سوال گفت: بدون تردید مهمترین اولویت شهر تهران کاهش ترافیک و آلودگی هوا است و مهمترین راهکار این مهم نیز توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است لذا در بودجه بندی سالانه بیشترین بودجه ها به حمل و نقل عمومی و مترو اختصاص می یابد. اما اینکه چرا با وجود تخصیص بودجه همچنان در توسعه مترو با مشکل مواجه هستیم یک علتش به همان توزیع قطره چکانی بودجه بر می گردد که البته دوره پنجم مدیریت شهری با محدودیت شدید درآمدی مواجه است.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این ما وارث تعداد بسیار زیادی از پروژه های نا تمام به جا مانده از مدیریت گذشته هستیم که در شهر رها شده بودند و نکته جالب اینکه بسیاری از این پروژه ها فاقد حتی یک برگ پیوست محیط زیستی و اجتماعی هستند.

امانی خاطر نشان ساخت: پروژه زیر گذر امیر کبیر ساخته می شود بدون پیوست های اجتماعی ، محیط زیستی و ترافیکی و امروز زندگی شهروندان آن محدوده مختل می شود به طوریکه از وسط محل زندگی ساکنان برشی زده می شود برای پارکینگ های زیر زمینی و واحد های تجاری.

شهر بانو امانی در ادامه اظهار داشت: مشکل دیگر تمرکز مدیرت گذشته شهر بر اجرای پروژه های دیده شونده بود نظیر اجرای بزرگراه ها ، پل ها و تونل ها . در حالی که بیش از چهل سال است که اجرای پل های طبقاتی و توسعه و بسط بزرگراه ها در داخل شهر ها دیگر طرفداری ندارد اما می بینیم که در دوره گذشته بیشترین تمرکز بر این امر اختصاص داشته است.

امانی یادآور شد: به یقین پروژه های نیمه تمام نیاز به تکمیل دارد و اتمام آنها نیز نیاز به بودجه بودجه ای که می توانست به مترو اختصاص داده شود و امروز به رغم کاهش منابع درآمدی می توانستیم به جای دو میلیون سفر در روز به سه میلیون سفر و در پایان دوره پنجم به 5 میلیون سفر برسیم .

امانی اظهار داشت: در چنین شرایطی یکی از راهکارهایی که می تواند به مدد مدیریت شهری بیاید تحکیم پیوند بین حلقه های مدیریتی بین شهرداری و دولت است. خوشبختانه در این دوره شاهد همراستایی مدیریت شهری و دولت هستیم و به رغم شرایط اقتصادی دولت حمایت هایی هر چند حداقلی در بحث منابع درآمدی مدیریت شهری می شود، گرچه کافی نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: خوشبختانه ارتباط شورا و شورای عالی استان ها با مجلس و دولت تبدیل به ارتباطی موثر شده و هر چقدر حلقه مدیریت شهری و ملی بیشتر به هم پیوند بخورد و جزیره ای تصمیم گیری نشود اثر بخشی آن به نفع مردم خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در پایان خاطر نشان ساخت: یکی از اقدامات کمیسیون عمران شورا این بوده است که اولویت های پروژه های در سطح شهر را از معاونت فنی و عمران شهردایر تهران خواستار شده و بر این اساس بهتر می توان در زمینه بودجه بندی اقدام کرد. سال 98 نیز بخش اعظمی از بودجه حمل ونقل به مترو اختصاص خواهد داشت و با رویه ای که شورای پنجم در پیش گرفته و پرهیز از پروژه های غیر ضروری در سطح شهر امیدوار هشتیم سال آینده اتفاق ها خوبی برای مترو پایتخت بیافتد.

امانی تاکید کرد: ما همین روش را ادامه می دهیم و مردم بسیار هوشمند هستند و خادمین و خاطیان را به خوبی تفکیک می کنند این را می دانیم که  کوچکترین رفتار اثر بخش در مردم رضایتمندی ایجاد می کند.

وی افزود: شورای پنجم همچنان بر محوریت شفافیت گام برخواهد داشت و تلاش ما این بوده که هر اقدامی در این دوره از مدیریت شهری قابلیت نقد و بررسی داشته باشد.



print
rating
  نظرات