هیات رئیسه

هیات رئیسه


هیات رئیسه



بر مبناي آيين نامة داخلي، هيات رئيسة شوراي اسلامي شهر تهران متشكل از پنج عضو : رئيس ، نايب رئيس ، دو منشي و يك خزانه‌دار است كه براي مدت 2 سال انتخاب


مي‌شوند.


در اولين جلسه رسمي شورا، اعضاي حاضر اقدام به برگزاري انتخابات داخلي مي نمايند و از بين خود و با راي مخفي يك رئيس، يك نايب رئيس، و حداقل يك منشي، و يك خزانه دار


براي مدت دو سال انتخاب و مراتب را صورت جلسه مي نمايند. انتخاب اعضاي هيات رئيسه در صورت استعفاي هر يك از آنان از سمت خود و يا هر يك از اعضاي هيات رئيسه از


شورا، حداكثر ظرف يك هفته بعد از قبول استعفا توسط شورا و يا خروج عضو و براي همان منصب برگزار مي شود.


هيات رئيسه براي مدت دو سال انتخاب خواهند شد؛ لكن انتخاب آنان براي هر مسئوليت براي دو سال بعد نيز بلامانع مي باشد .


در صورتي كه هر يك از اعضاي هيات رئيسه پيش از انقضاي مهلت مقرر از عضويت در هيات رئيسه استعفا دهد، متن استعفا بايد به صورت مكتوب و با ذكر دلايل و مستندات تهيه


و پس از ثبت در دبيرخانه شورا در جلسه بعدي اعلام وصول شده و در جلسه بعدي دردستور قرار گرفته و متن آن  توسط فرد مستعفي درهمان جلسه قرائت مي شود و در


همان جلسه وفق مقررات جهت تعيين فرد جايگزين، انتخابات انجام خواهد شد .


در صورت فوت و يا تصويب بركناري هر يك از اعضاي هيأت رئيسه ، هيأت رئيسه طي گزارشي مكتوب مراتب را به اعضاي  شورا اعلام و در جلسه رسمي گزارش مربوط قرائت


و وفق مقررات نسبت به انتخاب فرد جايگزين اقدام مي گردد .


انتخاب اعضاي هيات رئيسه براي هر مسئوليت، تنها براي مدت باقي مانده از دو سال خـواهد بـود



وظایف هیات رئیسه


هيات رئيسه شورا موظف است  نسبت به موارد ذيل اقدام نمايد :


الف - تشكيل جلسات هيات رئيسه و بررسي و اتخاذ تصميم درخصوص موارد مطروحه و ابلاغ مصوبات هيات رئيسه جهت اجرا و پي گيري آن ها.


ب - ثبت و تشكيل پرونده جهت كليه طرح ها ،‌ لوايح و گزارشات واصله به منظور اعلام وصول در جلسات رسمي و همچنين ارجاع طرح ها و لوايح و گزارشات و كليه مواردي كه نيازمند به بررسي در كميسيون هاي اصلي شورا است و تنظيم گزارش كار و بررسي آن ها.

هيات رئيسه موظف است پس از وصول طرح ها و لوايح و گزارشات در جلسات رسمي با توجه به ارتباط موضوع  آن ها را با ضمائم مربوط به كميسيون اصلي ارجاع و ضمن تعيين مهلت ، گزارش بررسي را درخواست نمايد. همچنين رونوشت هاي مربوط را جهت بررسي به كميسيون هاي فرعي و دستگاه هاي اجرايي ذي ربط ارسال نمايد.


ج - ‌تنظيم دستور جلسات رسمي شورا و اعلام آن ها با امضاي رئيس شورا جهت ابلاغ به اعضا و مسئولين ذي ربط .


د- هماهنگي در برگزاري جلسات رسمي شورا اعم از عادي ، فوق العاده، علني يا غير علني در زمان هاي تعيين شده.


هـ -  ايجاد برقراري و ارتباط منظم با اعضاي شورا و مسئولين اجرايي ذي ربط جهت رايزني در موارد مطروحه.


و - نظارت دقيق بر مستند سازي شامل ثبت و ضبط صوتي ،‌تصويري و مكتوب نمودن كليه جلسات رسمي شورا و حفظ و نگهداري آن ها در محل شورا .


ز - تهيه و تنظيم متون نامه هاي مربوط به هيات رئيسه و ثبت و شماره گذاري آن ها و آماده سازي جهت امضا و ابلاغ توسط رئيس شورا.


ح -تنظيم وتدوين صورت جلسات شورا و مصوبات و تهيه پيش نويس مصوبات جهت ابلاغ به مراجع ذي ربط.


ط - نظارت بر تهيه و تنظيم و انتشار مشروح مذاكرات جلسات رسمي شورا .


ي - پي گيري مصوبات ابلاغي به مراجع اجرايي ذي ربط از طريق تهيه و تدوين مكاتبات لازم با امضاي رئيس شورا.


ك - ايجاد هماهنگي جهت برگزاري كليه جلسات رسمي كميسيون هاي اصلي شورا و كميته هاي نظارت منطقه اي و ساير كميسيون ها و هيأت هاي مربوط و نمايندگي هاي شورا.


ل - تنظيم و ارائه بودجه و متمم آن و اعتبارات مالي پيشنهادي مورد نياز شورا و ارائه آن به شورا جهت تصويب نهايي با هماهنگي مستقيم رئيس و خزانه دار شورا .


م - تنظيم صورت جلسات حضور و غياب اعضاي شورا و اعلام به مراجع ذي ربط .


ن - تنظيم صورت جلسات تحويل و تحول اموال و دارايي هايي كه از طريق شهرداري در اختيار شورا قرار مي گيرد، جهت امضا توسط مسئولين ذي ربط .


س - تهيه و تنظيم گزارش فعاليت ها و عملكرد شورا جهت ارائه از طريق رئيس شورا و انتشار عمومي .


ع - تهيه و انتشار صورت تأئيد شده جامع در آمد و هزينه شش ماهه شهرداري و ارسال آن به مراجع ذي ربط، فرمانداري – وزارت كشور .


ف - تهيه و انتشار مجموعه مصوبات شورا جهت اطلاع عمومي به خصوص از طريق روزنامه هاي رسمي كشور و روزنامه همشهري .


ص - تنظيم صورت هاي مالي شورا توسط خزانه دار و ابلاغ آن توسط رئيس شورا .


ض - بررسي صورت حساب ماهانه درآمد و هزينه تسليمي شهرداري، موضوع ماده 79 قانون شهرداري و ارائه آن همراه با نظريه جهت طرح در جلسات رسمي شورا حداكثر

ظرف مدت يك هفته پس از دريافت صورت حساب توسط خزانه دار .


ظ - تهيه و تنظيم وتصويب دستورالعمل هاي مالي ،‌ اداري و تشكيلاتي و انضباطي شورا وابلاغ آن توسط رئيس شورا .


غ - تعيين دبيران اداري مناسب از ميان كارمندان سازمان اداري شورا جهت انجام امور كميسيون ها و كميتـه هاي نظارتي به منظور انجام امور اداري مربوط از قبيل ارتباط با هيات رئيسه ، ‌ادارات شورا ،‌ كميسيون ها و كميته ها و تنظيم و توزيع مراسلات و ضبط مذاكرات و بايگاني اوراق و پرونده ها و سرعت بخشيدن به جريان امور دفتري و تهيه صورت جلسات و ساير امور مربوط به كميسيون ها .


هيات رئيسه مجاز است با تشكيل دبيرخانه مصوبات شورا امور جلسات شورا و وظايف محوله را مورد اقدام و پيگيري قرار دهد .

هيات رئيسه شورا موظف است با نظر رئيس شورا در ابتداي هر دوره و بر اساس تخصص و توانمندي، عضويت هر يك از اعضا را در يكي از سه كميسيون اصلي پيشنهاد نموده و پس از جمع بندي نظرات، موضوع در دستور جلسه شورا قرار گرفته و بر اساس تصويب شورا احكام عضويت هر يك از اعضا  صادر و ابلاغ شود .

پس از مدت يكسال هيات رئيسه موظف است جهت تعيين عضويت اعضا در كميسيون ها از آنان استعلام نموده و اقدام نمايد .